DNA-tester!



Jaha, nu kan du snart ta prov hemma och skicka iväg till ett företag som heter DNA-guiden, för att kolla vilka sjukdomar du bär på och vila andra anlag du har.Genom att skicka en in ett salivprov får du svar efter cirka åtta veckor.


"Rädd för att bli flintskallig? Eller att ha anlag för övervikt? För bara några tusenlappar kan du kolla ditt eget DNA hos ett nystartat svenskt företag. Men affärsidén är omdebatterad och har till och med stoppats i USA." kan manläsa på E24. 


"- Vi tror att de som testar sig är intresserade av hur de kan påverka sin hälsa. Vi har därför valt att börja med tester för folksjukdomar eftersom man här har goda möjligheter att själv påverka sina risker genom sin livsstil, säger Johan Björkegren, som är läkare, medicinsk rådgivare och delägare i DNA Guide."


Bra eller dåligt? Vad tycker du? 


kommentarer
Postat av: Jeanette Eurenius

Svår fråga faktiskt...

Själv skulle jag aldrig våga ta reda på om jag bar på någon sjukdom, eller om jag kommer få några andra skavanker med åren... Räcker på något sätt bra som det är, med bekymmer som dyker upp i vardagen. Nej, bättre leva lite i nuet, men göra det klokt förstås!

// Jeanette

P.s. Nu är min häst på kollo ;)

2008-07-11 @ 20:27:26
URL: http://overhogdal.blogg.se/
Postat av: TantMaria

Nej, jag vet inte heller om jag vill veta i förväg.

2008-07-12 @ 14:59:36
URL: http://mariasbalkong.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0