Bra mot hälsporre!

Jag drabbades av hälsporre -98, iallafall sade läkaren att det var det. Jag hade så ont att jag helst inte ville sätta ner fötterna i golvet. Det var inte bara under hälarna jag hade ont utan även i hålfoten.

Läkaren provade att spruta cortison direkt in i hälen genom fotsulan, en fot i taget, och efter det kunde jag inte gå ordentligt på flera dagar utan fick hasa mig fram när jag inte satt med fötterna högt upp.

Jag fick också komma till en ortoped där de gjorde ev avgjutning av mina fötter för att göra skoinlägg.

Fötterna blev inte riktigt bra fast jag hade inlägg, utan jag hade ont i flera år. Kunde inte använda några andra skor än gympadojor och hur kul är det?!


När jag började med yoga 2003 så upptäckte jag att det började bli bättre. Under samma period så började jag att massera under foten, senan i hålfoten, när jag satt och tittade på tv på kvällarna. I början var den senan stenhård och det gjorde ONT, men det gav med sig, men man måste vara envis.

I yoga så stretchar du även tårna och hela fötterna, särskilt kanske när du står i stående hund.

Det finns också en stretch för tårna som är bra för du sträcker ut senan under hålfoten ordentligt också.

Gör så här:

Sitt på huk med benen ihop, då blir det att du står på främre delen av foten. Sätt i händerna som stöd och sätt försiktigt i knäna. Res upp ryggen och försök att ha den rak och nu sitter du på hälarna.

Efter en liten stund kommer du att känna av det i tårna och under fotsulan ordentligt!

Sitt kvar så länge du står ut. Förläng tiden en stund varje dag, kanske stretcha flera gånger om dagen, så kommer hälsporren att bli bättre!


Hoppas att du förstår hur du ska göra!


kommentarer
Postat av: mingla

Hur länge har du bloggat?

2008-06-12 @ 21:03:57
URL: http://heymingla.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0