Trollformeln till normalvikt!

Jag tror inte att jag känner någon annan som äter så mycket som du gör!" brukar Maken ofta säga vid middagsbordet.

Det stämmer nog för jag äter mycket, ofta och gärna och i vartfall mer än Maken.

Jag måste äta var 3:e timme ungefär för att vara på gott humör, vilket ibland nästan kan vara som ett socialt handikapp. På golfbanan t ex...

När jag är hungrig så duger det inte heller med vad som helst, utan det ska vara riktig mat. I nödfall smörgås. Kan inte tänka mig att äta något sött när hungern sätter in, mår illa vid bara tanken.

Har väldigt sällan något sötsug, och de få gånger jag har det så äter jag det.

Dricker i stort sett aldrig läsk, kanske 3 ggr/år, äter sällan godis, kaffebröd, chips osv. Inte för att jag inte tycker om det, men om vi tar kaffebröd som exempel så vet jag inte när på dagen jag ska stoppa in det...får inte plats helt enkelt.

Chips äter jag sällan, kanske 4-5 ggr/år, och då en näve ungefär för jag vill inte ha mer för då börjar det att kännas äckligt..

Ostbågar kan jag ägna mig åt ibland, och då mycket av det. Men det gör ingenting.

Nästan aldrig godissugen, däremot gillar jag mörk choklad men det är samma med det : räcker oftast med en bit eller två.

Mat däremot äter jag mycket av, gärna fler köttbitar om det serveras, fler portioner potatisgratäng om det står på bordet osv.


En vanlig dag kan se ut som följer:

Frukost: havregrynsgröt med kanel, sylt, krossade linfrön och lättmjölk, kokt ägg, grapefruktsjuice, kaffe. Orkar jag blir det en smörgås också, ibland en rostad med marmelad.

När jag jobbade inom landstinget var det fikarast vid 9.30:kaffe och ostsmrögås på grovt bröd. När jag är hemma blir oftast bara frukt eller en macka med t ex ost & skinka.

Lunch, kan ta dagens som exempel: halva tallriken grönsaker och då menar jag inte strimlad isbergssallad utan haricort vertes, körsbärstomater, kidneybönor och rå blomkål, drygt en fjärdedel av tallriken består av spagetti, ett pkt bacon(ja, jag vet! Fettet kunde vara nyttigare!) och en rå äggula. Vatten att dricka, och gärna kaffe på maten.

På eftermiddagen blir det oftast frukt eller en macka på grovt bröd och kanske en skivad avocado som pålägg.

Sen är det dags för mat igen: potatisklyftor ( och då menar jag många, inte bara 4 st!)i ugn gjorda på riktiga potatisar, en köttbit eller två, halva tallriken med grönsaker ungefär som till lunchen. Vatten. Gärna kaffe efter.

På kvällen, sådär vid 20-tiden är jag hungrig igen, så då blir det oftast varm choklad som jag värmer tills det nästan kokar, ganska mycket riktig kakao och extremt lite socker. Maken brukar fråga om jag har glömt sockret.:) Ostsmörgåsar till det på grovt, mörkt bröd. Ibland blir det te istället.

Vi äter sällan efterrätter, nu på sommaren blir det jordgubbar då och då och gärna med glass till.

Nu skulle man ju kunna tro att jag, efter Makens påstående, är kraftigt överviktig. Men så är det inte, och för er som är nyfikna kan jag tala om att jag är 1.67 lång och väger 60 kg och är en 36:a i klädstorlek.

Däremot rör jag på mig mycket, tränar styrketräning, poweryoga och går hundpromenader och spelar golf,och det tror jag är nyckeln till normalvikt.

Äta hyfsat näringsriktigt och röra på sig är trollformeln. Finns inga genvägar!


kommentarer
Postat av: alexandra

heeejsan, undra bara vad du tycker gör en blogg intressan? =)

2008-06-12 @ 21:05:09
URL: http://huumlaan.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0